tisdag 24 maj 2016

Sommarläsning



Nu har den bästa sommarläsningen äntligen kommit som pocket!
Jag ska villigt erkänna att jag tilltalas av tanken att gå på luffen,
att lämna vardagen och prylarna ryggen i utbyte mot en personlig frihet och en närhet till livet och naturen.
Det är inte svårt att leva sig in i Anna-Lisas nya tillvaro och de nya och ibland ovanliga situationer som dyker upp.
Förvisso är det skillnader i luffandets konst, beroende på om man är man eller kvinna, men jag har läst boken med stor behållning.
Favorithustrun, som är utbildad bibliotekarie, övertog boken efter mig och hon levde sig in i handlingen så till den milda grad att jag är glad för att huvudpersonerna är fiktiva.
– Det måste bli bra, annars j-lar! hördes från läshörnan i sovrummet.
Jag tycker att det låter som ett gott betyg.

I boken får vi lära oss att se upp för familjefäder och journalister.
Vi får en utbildning i loppandets och överlevnadens konst  och vi lär oss att man
överlever även som lätt/riktigt lortig.
Till detta kan läggas vikten av att förutse konsekvenserna med två madrasser,
den ädla konsten att fylla shortsen med hö samt inte minst att må
fysiskt illa av habegär.

Jag gillar verkligen Elis förmåga att uttrycka sig och avslutar med några exempel som rimligtvis inte lämnar någon oberörd.

”Lallar omkring bakfull i halvknäppta ballongbyxor och skägg som stinker av utspillt öl.”
”Räknades det som en sexuell avvikelse att tända på flerstaviga ord på dialekt?”
”Hon lyfte en fot i taget, utstuderat sakta, och krånglade av trosorna som ville fastna i de höga klackarna.”
”Mellanblå tantjeans stramade lite över de pensionerade barnfödarhöfterna.”

Följ med på luffen och finn livets mening.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar