torsdag 4 juni 2015

Sega gubbar


Jag minns sommarloven på sextiotalet som tillbringades hos mormor och morfar i Älvdalen.
Sol, fiske, kattfot, höhässjor, bautamyrstackar, snickarbo, Austin A 35, hönsgård och inte minst ett överflöd av jordgubbar.
Världens godaste jordgubbar dessutom.
Inte för stora gubbar utan små och söta, perfekta till en barnamun.
Min morfar dog 1970 och efter det blev det inte så mycket bevänt med jordgubbslandet.
Landet växte igen och efter några år var det mest bara gräsmatta.
Inga fler jordgubbar.
Nada.

Min mor flyttade tillbaka till gården i början av 90-talet och bodde där fram tills sin död 1999.
Jag hälsade på ganska ofta under de åren och tillbringade många timmar på gården och i dess omgivningar för att insupa resterna av den bekymmerslösa tillvaro man har som liten planta.
Några jordgubbar blev det inte, däremot smultron, blåbär och understundom även hjortron.
Efter mammas bortgång blev besöken inte lika täta men jag hälsade på mormor och moster med ojämna mellanrum.
Nu är alla borta.

Under ett av mina sista besök såg jag de välbekanta trebladen i gräsmattan.
Kunde det vara?
Förmodligen inte.
Jag tog med mig några ynka plantor.
Väntan.....
Hopp...
Det visade sig vara smultron.
Skit och grusade förhoppningar.

Vid ett besök något år senare gick jag grundligt tillväga och med en dåres envishet, samt min tro på att det finns en mening med livet tog jag med mig en ny omgång ynkedomar.

Väntan.....
Hopp...
Det visade sig vara jordgubbar!
Kråkgårdens jordgubbar.
Och lika förbaskat goda som förr.


Undrar hur många generationer som ätit av dessa gubbar?Jag frågade min betydligt äldre (sorry broder) bror som växte upp på gården om de fanns på 40-talet?
Det gjorde dom och odlingen var tydligen gammal redan då.
Morfars mor Kråk-Lina hade också haft en liten täppa med samma jordgubbar vid ett av de andra husen på gården.

Det verkar vara en helt frisk gammal sort som smakar gudomligt och som har lätt för att sprida sig.
På bilden ser man att några revor glatt kastat sig ut i gräsmattan och att de blommar även där.
Dom generna ägs inte av något "Värsta-bolag"
HA!

2 kommentarer:

  1. När bakade du din fru en jordgubbstårta senast?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns inte allt jag gjort för min fru. Möjligen har jag bakat också?

      Radera