fredag 29 maj 2015

Stånd, högre stånd och ännu högre stånd


Som vanligt har jag svårt för att hitta roliga saker på en klassisk auktion.
Uppväxt på landet som jag är, med en far som sköt kråkor utan att först öppna fönstret och med en mor bakade korvbröd och förfasade sig över kvinnor i byxor, fanns det inte många tillfällen att njuta av de sköna konsterna.
Men - jag hittade denna förtjusande teckning av Anders Zorn.
Pussi Pussi.
Lot 899, utropspris 30-40 000. Slutpris 134 750


Jag fastnade även för denna litografi, Madonna av Edvard Munch.
Jag tycker det är lite rockstjärna över bilden men mer likt Chrissie Hynde än Madonna.
Lot 954, Utropspiris mellan 1,5 till 2 mille. Slutpris 1 776 250




Okänd kvinna med formidabel kran målad av en likaledes okänd konstnär som signerat sitt verk A. Petroni.
Jag hoppas att målningen föreställer Big Nose Kate som hade sina påsar ihop med Doc Holiday. Lot 1020 utrop 20 - 25 000   Slutpris 39 200


En pilter. 
Trettiosex år senare yttrade han sina sista ord: Jag är så sömnig, och jag vill försöka vila mig litet grann.Lot 1024. Utrop 30 - 35 000 Såldes för 67 375


Man undrar vad som kom först?
Började smålänningen från Konga härad spela flöjt på grund av sitt utseende, eller fick han sin karaktär till följd utav ett idogt tutande i luren?
Fem gånger högre gage än Gustaf III ovan.
Lot 1038. Utropspris 100 - 150 000 Ingen kunde tänka sig att leva med smålänningen.


Empiren når nya höjder med livet strax under Mommas byst.
Omkring 1818 sjönk det tidigare högt skurna livet ned till midjan.
Man undrar hur det gick med resten?
Lot 1155. Utrop 4 - 5000

Inte heller Momma fick ett nytt hem.
Porfyr.
Bara namnet ger mig hemlängtan till byn Älvdalen, harrfiske på en otämjd Österdalälv, en morfar som visste allt om djur och natur, en handelsbod i Wäsa med en greve som bodknodd.
Lot 1289 har utgångsbud 15 - 20 000. Slutpris 26 950



Om man bara fick ha en tallrik i sitt liv skulle jag vilja ha denna i kolmårdsmarmor.
Lot 1307, 4 - 6000 Billigt! 3 430

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar