torsdag 13 november 2014

Bronsharen


I en mörka novembernatten har jag börjat bläddra i husorganet Gods & Gårdar.
Jag brukar, i mån av tid, göra en Hubert Norlén.
Det innebär att jag läser varje ord i magasinet, från pärm till pärm.
Resultatet blir att tidningen räcker länge, länge, och att man hinner reflektera över det som skrivits.
I detta nummer ska Carl Jan Granqvist, vars sovrum på Saxå herrgård jag besökt, bjuda på några delikata julrecept.
Jag tycker Carl Jan i sig är läcker, en fantastisk person.
Så långt som till sidorna med hans läckerheter har jag inte kommit än, men jag bör hinna dit före jul.

Jag fastnade den här gången för rubriken AKTUELLT ANTIKT.
Charlotte minns en smula nostalgiskt sin tid som värderingsansvarig på Stockholms Auktionsverk.
Det var viktigt att inte ta emot nytillverkade föremål.
Sedan kommer det intressanta, och jag citerar:
Auktionsverket har lyckats hålla denna linje när deras stadsauktioner flyttade till frihamnen under 2000-talet men på nätet är konkurrensen stenhård. Det räcker inte att sälja bra saker.
Sedan berörs sammanslagningen med Lauritz.com, deras 1,2 miljoner registrerade kunder samt 130.000 dagliga besökare.
Och som ett led i tillväxtstrategin har Lauritz.com även förvärvat Helsingborgs Auktionsverk.Jag undrar i mitt stilla sinne åt vilket håll utvecklingen pekar?
Ska vi ha ett Lauritz i varje köpcentrum?
Företaget har varit i blåsväder vid ett par tillfällen, nu senast i ett par artiklar skrivna av bloggaren Antikmonologen.

På nästa uppslag med antikviteter som; en fransk ljuskrona 60-80.000, hörnsoffa tidigt 1700-tal såld för 63.250 och ett franskt skrivbord i rokokostil värderat till 308.000 hittar jag, hör och häpna, nyproducerad bronshare som klubbats för 710 på Lauritz.com, värdering 2.200.
Jag ler mitt skevaste leende i skenet från min favoritlampa.
Är detta framtiden?
Kanske har jag lagt mitt sista bud hos de stora auktionshusen.

Nyproducerade bronsharar?
Bah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar