fredag 16 maj 2014

Krubb


Husmoderns köksalmanack är säkert ett känt begrepp bland retrofolk och husmödrar.
Ovanstående tjusiga reklambild kommer från 1958 års utgåva och har "förbättrats" av undertecknad.
Mitt bidrag är utfört vid fem års ålder, jag var biltokig på den tiden.
Jag minns att jag undrade varför pojken såg så arg ut?
Rattens placering kändes också märklig.
Att familjen reste i ett gäng konservburkar accepterade däremot jag utan att blinka.


Alltnog.
De förträffliga böckerna fanns redan på 30-talet.
Den tidigaste jag har är från 1937 och den har dessutom tillnamnet Sparalmanackan.
Förmodligen hade detta att göra med trettiotalskrisen.
Nu över till det intressanta, samt det faktum att man ändrar sig över tid.
I äldre böcker av det här slaget har jag tidigare, nästan enbart, varit  intresserad av reklamen.
Idag är det recepten som lockar.
Ehuru jag i mitt nya liv återuppstått som matlagningsansvarig i hemmet, så är det kanske inte så konstigt.
I de äldre köksalmanackorna finns matförslag, inklusive recept, för årets samtliga dagar.
Yaayyy...
Tänk att slaviskt följa de dagliga menyerna under ett års tid.
Tanken lockar.

I dåtidens recept var det aldrig tal om ekologiska råvaror, allt var ekologiskt:
Ett faktum som idag nästan känns svårt att ta till sig.
Vi köper nästan uteslutande ekologiska råvaror idag till Hemmaljunga hushåll.
Visst, det blir lite dyrare, å andra sidan har vi prioriterat bort ny bil, åkgräsklippare, tuffa kläder och accessoarer, Thailandsresor, nagelkonst och bröstimplantat.
Vi äter med andra ord inte gift och vi är inte rika på lånade pengar.

Nu är det dags att fördjupa sig i de gamla svenska, idag nog så exotiska, recepten.
Vad sägs om:
Kalvtunga i murkelsås med potatis och selleri.
Fin ripa med svamp och potatiskrustader.
Jästvåfflor och äppelsnö.
Skotsk russinkräm, köttgrotta och banansufflé.
Kuvertsmörgås med laxkräm och sardeller.
Fattigmanstårta och Värmdökaka.
.......hungrig nu....



En glad överraskning var några "bokmärken" i min mors köksalmanack från 1958.
Det första kvittot är från konsumbussen som trafikerade landsbygden utanför Karlskoga, det andra är från EWE:s lanthandel i Linnebäck.
E W Andersson hade även hand om posten, precis som ICA kan ha idag.
Postkontoret var av en ordinär garderobs storlek och hade en egen ingång runt hörnet på butiken.
Det finns en bild på lanthandeln som den ser ut idag i det här semesterinlägget.
Så, var rädda om er, ät ingen skit, låna inte låtsaspengar och pussa någon ibland.

3 kommentarer:

  1. Tror att det är klokt av dig att välja bort bröstimplantatet. Kalvtunga kan nog väcka lika mycket uppmärksamhet.

    SvaraRadera