lördag 22 mars 2014

Det rosa arvet


Idag aktuell, kanske mer än någonsin.
För dagen klädd i rosa, då den efter flitig användning börjat desintegrera.
Det är min mor som valt den klatschiga färgen.
I vårt färgglada hem kommer den till sin rätt.


Jag började använda den redan i unga år.
Längst ned, en raggarbil med fenor.
Mellan skaldjur och såser finns en militärbil.
Längst upp en Ford Popular.
Mitt bilintresse har funnits sedan jag var en helt liten planta.


Vi bodde ute på landet och i det nära grannskapet fanns flera grustäkter som livligt trafikerades av grusbilar.
Det var Gelleråsens Grussortering som disponerade mängder av lastbilar, grusbilar, bilar med bergflak och även betongbilar.
Det fanns också en transport för grävmaskiner, alltid körd av en pipförsedd Egon Helj.
Alla var av fabrikatet Scania Vabis förutom numren 28, 29 och 30 som av någon anledning var Volvo.
Som liten vinkade jag alltid till lastbilarna.
Favoriten var nummer 28, eller "tjåttan", han tutade alltid och vinkade alltid tillbaka.
Min ordningsamma mor har förutom namn och adress även skrivit in när boken förvärvades.
Köpt i oktober 1953 gnm Roland Owén, Owéns Bageri. 
Jag minns att hon jobbade på Owéns Bageri på 50-talet.
Bagaren hette Grip. Han var jättesnäll, korpulent och körde Skoda.
En oslagbar kombination.
Vid ett tillfälle fick jag en hel låda punschflaskor som legat för varmt och smält i solen.


Min far körde på femtiotalet buss för Nora Bergslags Järnväg.
Här ser vi buss 23 i full fart.


Boken då?
Det är en klassiker, Stora Kokboken.
Hushållets uppslagsbok i alla matfrågor.
Tryckt 1953, i en tid då all mat var ekologisk.
Vi använder den ofta idag då vi inte gillar färdigmat eller halvfabrikat.
Och.....maten blir alltid fantastiskt god.
Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om matlagning förrän på senare år, nu är det riktigt kul.
Mina köttbullar är världsberömda i hemmet.
Det som är roligast är att kunna äta god husmanskost varje dag.
Att veckohandla efter en lista på maträtter man bestämt i förväg resulterar i att matsvinnet blivit mindre.
Barnen äter mer när det är hemlagat, det gör förmodligen vi vuxna också att döma av den minskade rörelsefriheten i kläderna.



Bokmärket i form av ett kassakvitto från Domus i Karlskoga får vara kvar ett tag till..


Svampar illustrerade i färg.


Den här avdelningen, bakverk, har vi av ren självbevarelsedrift bara snuddat vid.


Ett uppslag med primörer tjänar som inspiration för kommande odlingsmödor.
Vi laddar nu för att stänga ute kaninerna, som förra året skändligen konsumerade det mesta.
Att odla eget känns viktigt idag.
Jag brukar roa mig med att läsa innehållsförteckningar på förpackningar i butik
En god krämig svampsoppa innehåller 2,6% svamp och 97,4% jagvetintevadalltärinteenshälften.
Chips utan ett uns av potatis, lösgodis som är som ett högskoleprov för en driven kemist.
Varför stoppar man i sig sånt?
Fullständigt obegripligt.
Vad har ni för kokböcker?
Husmoderns köksalmanack från 1963?
Vilken rätt är er favorit?

10 kommentarer:

  1. Vilken fin gammal klenod!

    SvaraRadera
  2. Stora Kokboken är självskriven även i det här köket, men även Bullens Kokbok. Inte originalet från 1930, men nyutgåvan från 1996. Ett trevligt recept därur är Scnellklopps. "Man steker i smör fyra stycken tunt utklappade biffar, tar upp dem och håller dem varma. Man fräser, i samma panna, en matsked finhackad lök och då den blivit brun tillsätter man en kvarts liter tjock grädde, låter såsen sjuda tills den blir tjock, saltar och pepprar och slår den över biffarna! " Kokt, pressad potatis smakar bra därtill tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I detta vårt hushåll finns ständigt en liter grädde i kylskåpet.

      Radera
  3. En rejäl och användbar bok som aldrig blir omodern. Och med fina illustrationer, både i färg... och bläckpennsblått. ;)
    Bra att det rosa arvet är uppskattat och väl omhändertaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att jag läser mycket är det få böcker som givit mig sådan behållning som denna.

      Radera
  4. Här har vi Hälsofest av Margot Nycoop, från -77 tror jag, som favorit. Och Nilson : Franska kort. Se http://hanskhjo.blogspot.se/2014/03/matglad.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Franska kort ska jag titta närmare på.

      Radera
  5. Vilken underbar bok! Ska rota lite hemma hos mor, den kanske finns där också? :)

    SvaraRadera
  6. De flesta mödrar med självaktning hade ett exemplar.

    SvaraRadera