lördag 5 maj 2012

Anno Dazumal

Dagens snabba utveckling gör att även förhållandevis moderna saker upplevs som uråldriga.
Nokia Mobira MD 59 NB känns hopplöst ute idag. Den kallades även Talkman.
När Talkman lanserades 1984 kostade den lite drygt 41000:- enligt en uppgift jag hittat på nätet.
Hugaligen och långt ifrån den enkrona som elektronikjättarna kränger mobiler för.

Jag hade exakt en sådan här 1989 och hur cool var inte jag?

Mölnlycke Hygien gav ut boken Du och Jag som på 87 sidor avhandlar alla frågor en fjortis kunde föreställa sig i mitten av 70-talet.
Den förmedlar den känsla av flower-power och fri kärlek som min generation växte upp med.
Illustrationerna är kraftfulla och mer färgstarka könsorgan står nog inte att finna någonstans.

Illustratören heter Lars Melander och han har 2007 gjort fyra frimärken för Posten med titeln "Vårkänslor".
Frimärkena kan ses här.
Man undrar hur vår värld kommer att gestalta sig om trettio år.
Har vi dubbelt så många lagar och bestämmelser?
Låser vi in oss för att stänga ute den farliga världen?
Vad kommer kvällspressen att skrämma oss med 2042?
Att vi kommer att uppleva en full supermåne?
Nejvisstnej, det är redan imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar