söndag 26 februari 2012

Karotthemmet

Jag köper ibland hela eller delar av hem.
I ett av hemmen var det kopiöst mycket av mycket om ni förstår vad jag menar.
Delar till ett stort antal olika serviser från förra sekelskiftet, mest Rörstrand och Gustavsberg.
Till detta ett helt gäng karotter, de flesta anonyma öststatare.
Jag väljer att visa ett litet urval i det här inlägget, den ovan har ett udda mönster och färgval.

Den här från Gefle kommer att passa bra till påsk.
Den rymmer ett tjog ägg och har passande nog en påsklilja som dekor.

En diskret blåprickig karott.
Som en sval sommarklänning.

En till salladen, eller grönfore.

En till körsbära.

Ett par till potätera.

Förgätmigej, en till falukörv,
en till köttbullera.

Mina klara favoriter är de här fyra med blåbärsmotiv.
De får nu en hedersplats i köksskåpet.
I framtiden kommer dom att fyllas med jordgubbar, smultron, blåbär och hjortron.
Nu längtar jag till sommarens primörer.

5 kommentarer:

  1. O dom skulle man haft att äta nyplockade solvarma blåbär med mjölk ur på sommar eftermiddagar! Mmmm...

    SvaraRadera
  2. De med blåbären var ju helt klart allra finast! Ser förresten fram emot att få se din Hans Arnold!

    SvaraRadera
  3. Faller pladask för första och sista!

    SvaraRadera
  4. Enig med dig. De med blåbären är riktigt fina.

    SvaraRadera
  5. kan bara hålla med, blåbären är galet fina

    SvaraRadera