torsdag 23 februari 2012

I luften

Vad kan detta vara, det ser nästan organisk ut?
Jag kom över denna för ganska många år sedan.
Den är i ett väl använt, för att inte säga dåligt skick.
Det är historien bakom som är intressant.

Enligt uppgift är den gjord av en tysk aviatör som satt på interneringslägret Backamo under andra världskriget. Som ett slags terapiarbete.
Modellen ska föreställa det plan som han och övriga besättningen nödlandade med.
Jag gissar att det föreställer ett Heinkel HE 111 bombplan.
Planet gavs till en ung pojke i grannskapet i samband med krigsslutet.
Många tyskar hade hoppats på att få stanna i Sverige och bygga en ny framtid här, men de blev istället utlämnade till Sovjetunionen.
Detta i vad som populärt kallats baltutlämningen, en för Sverige historisk skamfläck.
Jag kan inte låta bli att undra vad som hände med upphovsmannen till mitt flygplan?

4 kommentarer:

  1. Sådana saker väcker alltid tankar, tyvärr är det svårt att föreställa sig att det gick bra för denna man.

    SvaraRadera
  2. Vad vore tingen utan historia? Vilket osökt får mig att tänka på dagens slit och släng, där allt blir omodernt och slängs efter ett och ett halvt år. Historia där, någon?

    SvaraRadera
  3. Mira: Jag tänker ofta på det. Förr fanns inte mycket osålt efter en "bonnauktion". Idag återstår ett berg som går direkt till tippen.
    Ingen vill ha skräpet.

    SvaraRadera