fredag 26 augusti 2011

Jugend i hästväg

Jugend må vara bortom retro men det är en vacker stil.
Se på skärningen i ramens nederkant, visst är det läckert?
Tavlan är daterad 1908 så ram och tavla har följts åt under drygt 100 år.
Motivet lär vara Torup men min lokalkännedom i den trakten lämnar mycket i övrigt att önska.
Jag vet att det finns en järnhandel och att jag köpte senaste arbetshästen (läs bruksbilen) där.
Hon heter Milou och sedan en vecka är hennes avgaser godkända.
Plats för gnägg.

7 kommentarer:

  1. Den tavlan var fin!

    Skulle jugend vara bortom retro? Om man läser Wikipedias förklaring av begreppet retro så står det: "Retro (franska rétro, från rétrospectif, bakåtblickande, ytterst från latin) syftar på att inpireras av eller intressera sig för en tidigare eras trender, moden eller teknologi." alltså ingen tidsbestämning eller att en viss tidsepok skulle vara att föredra när det gäller retrobegreppet. Gnägg!

    SvaraRadera
  2. Sant.
    Men betydelsen verkar förskjutas.
    Hur många retro-bloggar tar upp mode och stil från 1900-1920? Inte många. Någon?
    Då är det 40- till 80-tal som gäller.
    Så även nya tidningen Retro.

    SvaraRadera
  3. Ramen är så fin! Art Déco, Art Nouveau/Jugend = de bästa av stilar! GILLAR!!!

    SvaraRadera
  4. Gnägg, så vacker tavla för jag gillar jugend!!! en stil som är enkel att känna igen. Speciellt dukar och gardiner sydda i jugendstil...såg ett helt fantastiskt väggstycke på Degeberga i somras, men priset var för högt, det blev bara ett foto.
    Apropå stilar eller epoker... Såg en vas på Tradera med rubriken Tysk vas - retro, vintage, rockabilly, 60-tal. Något överarbetat...

    SvaraRadera
  5. Har en liten fråga?
    Du har möjligen inte några gamla järnsitsar till traktorer? Eller om du vet var man kan skaffa sådana Mvh Ulle

    SvaraRadera
  6. Det är lustigt hur olika benämningar folk har på äldre prylar. Hur ofta ser man inte annonser på tradera: "antik lampa, 40-tal" :/
    Retro är nog annars olika beroende på hur gammal man är.Är man född på 90-talet kanske man tycker 80-tal är retro (fast jag tycker det måste vara minst 70-tal)

    SvaraRadera
  7. Anta Snaque: Jag är svag för ramar. Säkert flera hundra vid det här laget.
    Cinna: Jugend är läckert. Nu har jag femton stora lådor och tre säckar textilier att gå igenom i vinter. Hoppas det finns lite jugend där.
    Apropå Tradera..sökord is da shit.
    Anonym. Mitt tips är köpesannons i landsortstidning, ATL eller liknande.
    Helena Högberg: När är du född?

    SvaraRadera