måndag 4 april 2011

Drömmen om det egna hemmet.

Då jag samlar på gamla husritningar kommer det med lite broschyrer ibland
Gullregnet låter väl trevligt, elräkningarna känns långt borta

Har man redan ett hus så vill man ha ett fritidshus också.
Tivedenstugan med den märkligaste utemöbel jag sett.

A/B Svenska Trähus levererade ytterväggar i färdiga väggblock med insatta standardfönster och fönsterdörrar
Rationaliseringarna har börjat.


En klassiker.
Om ni undrat hur många färger det fanns på eternitplattorna har ni svaret här.


S:t Eriks garage till den lilla folkvagnen.


Rodney lagerhallar för de med lite större behov av utrymme.
Sådana som jag.


Här sitter Erk och Maja och filosoferar över läskärmar.
Läskärmar nuförtiden sitter på Porsche och AUDI cabrioleter, men på Erk och Majas tid var det ett vindskydd så att man kunde avnjuta sin läskeblask i lä.

Hasselfors marknadsförde solrum, här ligger läskärmar i lä.


Till sist, ännu en klassiker.
Roos skyltreklam.
Undrar hur många vackra neonskyltar man producerade?

4 kommentarer:

  1. Eternitfärgkartan var kul att se, jag visste inte att det fanns så många färger.

    Väldigt vackra reklamtexter, de där från Roos Skyltreklam

    SvaraRadera
  2. Garaget från S:t Eriks är variant av det på gatan där jag växte upp! Kolla här: http://www.flickr.com/photos/kerstinkokk/5213459349/in/set-72157624724775180 S:t Eriks är ju ett Uppsalaföretag.

    SvaraRadera
  3. Christina: Jag hade heller ingen aning. Ibland är det lärorikt att rota i samlingarna.
    Kerstin: Igenkännandets glädje :-)
    Tusse: Visst är det ett enastående positivt laddat ord. Långt bättre är uterum. Jag tror vi ska döpa om vårt "fixarrum" till Solrummet!

    SvaraRadera