onsdag 23 mars 2011

Ur glömskans töcken

I det senaste flyttlasset hittade jag en stor mapp som jag totalt glömt bort.
Den innehöll större gamla bilder, A3 och uppåt, som jag samlat på mig under åren.


De första är från Cesar Daly's Nouvelles Maisons de Paris utgiven 1872.
Ett ex av boken såldes på Christies i London för £ 764.

Jag tycker att husen var mycket vackrare för 150 år sedan.
Vilket detaljarbete.

I mappen fanns även Architectur Deutschlands Berlin med fotogravyrer (ovan) och Wiener Neubauten från 1876-1880 med vackra husfasader och detaljer.

Av handkolorerade Suecia Antiqua et Hodierna 1800-talsupplagan har jag ett stort antal olika motiv. Här ovan Jakobsberg.
Något för Slottsträdgårdsmästaren Hasse Wester? Blogg här.

Det fanns några original av Gunnar Widholm 1882 - 1953.
Han var bildkonstnär, tecknare och grafiker.
Bland annat känd för sina eleganta kvinnobilder, till dessa kan inte mina original räknas.
Här ligger en naken kvinnogestalt, föga elegant draperad över spåret i en gruvort.
Kanske ett gruvligt mord?

Vi får kalla in militär.
Lättsinnigt uppflugen på denna blanksvarta häst sitter en representant för Kongliga Svea Artilleriregemente.
Kolorerat tryck från 1800-talet.

De eleganta damerna återfinns istället här, i reklamen för Kelly Springfield gummiringar.
Tjusig Art Deco.

Tjusig är även denna Stockholmsvy som finns i flera exemplar.
Tryckt hos Egnellska boktryckeriet / AB Oljetryck i Saltsjöbaden.
Det finns även ett antal hästbilder och kungafamiljer.

Denna tidiga (före 1905) reklambild för Baltic cigaretter kom fram i ljuset när jag tog isär en tavla för att rama om den.
Tillverkad på kartong och riktigt tjusig. Observera unionsflaggorna.
Skeppet heter Signe, så gjorde även min mormor som föddes ett par år senare.

6 kommentarer:

  1. Suecia Antiqua et Hodierna!!! Men hallå! Någonting för mig med alla mina kåkar!!!

    SvaraRadera
  2. Mira: Jag trodde du var mer Nouvelles Maisons de Paris med lejonhuvud och allt.

    SvaraRadera
  3. Oj, det var mycket fint du visar på en gång, med undantag av den nakna kvinnan i gruvgången ;-)

    Planscherna ur Nouvelles Maisons de Paris ser fantastiska ut. De liknar lite de bilder vi fick måla grisaillemålningar efter det första året på Konstfack. Jag målade en stor utsirad port i naturlig storlek, undrar var den tog vägen?

    SvaraRadera
  4. Jorå. Intresserad av både jellon, portar, hodiernor och den gamla Stockholmsbilden! Vad kosta?

    SvaraRadera
  5. Mira: Några ligger på Tradera just nu.

    SvaraRadera