fredag 11 mars 2011

Ta i trä!

Den här stolen tycker jag är vansinnigt snygg i sin enkelhet.
Trots sina modiga 150 år känns den modern i sin design.
Vi har den just nu i hallen så besökarna har möjlighet att sitta en stund.
En hall utan sittmöjlighet är en styggelse.

Gamla trämått är i ropet igen.
De finns i en mängd storlekar och det är bara fantasin som sätter gränser för möjliga användningsområden.
Denna är stor nog för ett fång ved skulle man kunna säga idag.
Förr i världen hade man förmodligen blivit utskrattad vid ett sånt uttalande.
Fång var ett mått.
1 vinterlass hö = 2 sommarlass hö = 4 stackar = 48 fång.
Hänger ni med?
Ytterligare gamla ting i trä hos Pyssel och Pinaler.

Trevligt gammalt smide.
Allt handgjort, både spikar och handtag.

Tänk att ha den här jättelådan fylld med choklad!
Några fång choklad, nästan ett halvt sommarlass.
Det skulle kunna ta udden av mången frustration.

5 kommentarer:

  1. Jag tar gärna lådan full med vad som helst som är sött.

    SvaraRadera
  2. Ditt trämått är ju både större och snyggare än mitt! ;-) Och vilka handtag, så fina!
    Tack för länken till min blogg. Nu finns svaret på gissningstävlingen på fredagsinlägget (som handlar om ting i metall).

    SvaraRadera
  3. Att fång var ett mått hade jag inte en aning om - tack för upplysningen!

    SvaraRadera
  4. Jag måste förtydliga mig, jag trodde inte att det var ett exakt mått....mer så mycket man kan famna. Ett fång rosor t ex.
    Fast fyra höstackar kanske just är 48 famnar ;-)
    Usch vad jag bluddrar till det...

    SvaraRadera
  5. Ett fång rosor till mina kommentatorer!

    SvaraRadera