tisdag 26 oktober 2010

Tala är silver

Gamla silverbestick kan man ta fram nu när det börjar bli frostigt ute.

Det är dags att servera en välkryddad, het svampsoppa.
Detta till ackompanjemang av en sprakande brasa i den öppna spisen, rummet upplyst endast av den stora kandelabern.

Den här modellen kallas "snäckan" av uppenbara skäl.
R4 anger årtalet 1847.
Ägarinitialer JJ's senare ingraverat.

Framsidan pryds av initialerna JW präglat i godset.

Ett praktiskt instrument för att hantera oliverna till Dry Martinin. den så kallade "drajjan".

Det här är den trevligaste topzförvaringen jag sett.

Tämligen gustaviansk.
Användbar om det blir aktuellt att topsa någon medlem ur det svenska kungahuset.

En liten (klickbar) hjälpreda inför dukningen.
Hur var det nu om man serverade ostbricka och dessert?
Här finns svaret.

Nu ska jag försöka tiga tills i morgon.

4 kommentarer:

  1. Svampsoppan förtränger jag snabbt och går vidare, fastnar för den tjusiga topzförvaringen.
    Vad är det egentligen? Ngt att ha tandpetare i, eller...?

    SvaraRadera
  2. Ja eller nej. Om gårdagens tandpetare var längre än dagens skulle jag svara ja.
    Min relativa ungdom hindrar mig från att veta.

    SvaraRadera
  3. Du herr Skaffare, jag har visserligen fattat att Du är en fena på att nosa upp undersköna retroprylar, men nu överraskade Du mig allt! Du har en magnifik känsla för att förmedla ubervacker estetik, SÅ NICE. Nu är Du snart inkvalade i de vita hemmen!

    Prydnadssaken som jag visar, damen med vinthundarna, är den pryl som jag trodde Du ville ha! Jag älskar den själv, men den är lite för mycket hemma hos mig! Tycker Du inte den hade suttit som en smäck i Ditt herrum?

    Agneta

    Ps. Ja min nya KA-dillack behövde pudras med lite hardcore i fom av tatuerar-kungens kollektion, han som är så het på marknaden idag, dvs. Ed Hardy. Ds

    SvaraRadera
  4. I de vita hemmen med manliga bruksspår.

    Ed Hardy är duktig på old-school tattoos.
    Love Kills Slowly ;-)

    SvaraRadera