fredag 22 oktober 2010

Innan jag går ut och skottar snö..

...vill jag minnas att det var bättre förr.
I oktober 1954 kunde man gå runt i solskenet endast iklädd sommarklänning och hårspänne..
Kalender från ICA innan det hette ICA, då hette det Hakons.

Lantbrevbäraren kunde cykla sin tur utan handskar och öronskydd långt in i november.
Här har han stannat vid torpet Anneborg.
Att det är en lantbrevbärare syns bland annat på att han har den större postväskan.
Järnvägsposten hade också den här typen av bruna skinnjackor.
En sådan har jag i en storlek som numera är mindre än min egen, men så kan det vara här i livet.
Man växer ifrån varann.

8 kommentarer:

  1. Det var en tröst att se att det i alla fall fanns lite snö där i bakgrunden på novemberbilden.

    SvaraRadera
  2. Klart det var bättre förr! Inatt blåste taket till cykelskjulet bort... och det är ändå bara början på en lååång kall och blåsig vinter... brr... Fast jag längtar till skidåkningen!

    SvaraRadera
  3. Christina: Nu stundar tiden då man griper efter halmstrån.
    LeiaMia: Har taket kommit till rätta?
    I det nya huset upptäckte jag flera nya (o)ljud när det blåste som mest igår kväll. Lite spännande är det...

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det konstigt att med tiden var allt bättre förr? En kort stunds tvivel... Känns rehändigt och bekvämt att vara kvar i tron...

    SvaraRadera
  5. Ingelapingela: Visst känns det bra att tro på någonting som inte finns längre.

    SvaraRadera
  6. Visst känns det som tillvaron var enklare då jag hade blommig klänning och hårspänne. Fast för oss var det ju Konsum som gällde, där pappa var föreståndare. Konsumbutiken blev ju Baren sedan.

    SvaraRadera
  7. Baren där man kunde köpa en "Linnebäckere" :-)

    SvaraRadera
  8. jag förstår verkligen att folk längtar tillbaks till 50-talet. tyvärr föddes jag ju på 80-talet och då var det kallt i oktober. :)

    SvaraRadera