tisdag 3 augusti 2010

Gröfre loppisrunda

Nu har jag haft utförsäljning och gjort storrensning på lagret och i butiken.
Finns det då något bättre och trevligare att göra än att börja fylla på igen? Knappast.
Idag har jag gjort en inköpsresa av den grövre kalibern. Stora grejer.
En solgrind som den ovan är ju svår att motstå när den dyker upp.

När man ger sig ur på seriösa loppisrundor bör man vara utrustad med vidlyftig transport.
Stationsvagn med högt i tak är ett måste.
Det är en fördel om den har täckta sidor som förhindrar insyn.
Lastytan bör vara minst 180 cm lång så att man kan "loppisrunda" flera dagar i sträck.
En madrass att sova på och ett campingkök så att man får en stärkande kopp kaffe på morgonen. Det är allt som behövs.
Minibar, Gideoniternas bibel, porrkanaler och sånt fjams går bort.
Vidare ska man ha en större kärra med kåpa som skyddar de värdefulla fynden.
Sen är det bara att ge sig iväg.
Vad blev då resultatet denna gång?
Förutom solgrinden en Husqvarna moped, troligen från slutet av femtiotalet.
Här vill det till lite forskning då jag inte hittat någon modellbeteckning.
Förmodligen är det en standard "gubbmoped".
Räcerröd!

En 28 tums damcykel är väl något av det tryggaste man kan tänka sig i denna förgängliga värld.

Här utrustad med skärmkråka. Snygg design.

Tillverkad av Edv. Johansson i Hällefors.
På bilden ser det ut som om det står Hälleförs vilket är det lokala uttalet.
Cykeln döpt till det progressiva Front.
Cykelfront: Den revolutionära velocipeden!

Betydligt mjukare i sin framtoning är framlyktan.
CYCLESUN heter den. Visst låter det ljuvligt?
Sommar, solsken, vindlande grusväg och doften av mogen råg.

Lite smått blev det också.
Stuprännor av den gamla, svåra, smala modellen.
Kockums skål, sockerlåda av höghusmodell och en REDA-hylla.

Gamla parytterdörrar där jag får skära till och montera några blåsta glas.
I övrigt i relativt gott skick.

Det fanns även ett par fönster från en glasveranda som fick följa med.
Jag såg att resten av fönstren satt på ett uthus på gården.

Ett par kryssgrindar i gott skick.
Ofta brukar trät vara dåligt i underkant men det här paret och solgrinden behöver bara ny färg.

Här finns det typiska fjäderlåset kvar. Snyggt bara det.

Till sist en stormlykta av Radius fabrikat.
Den kan komma till användning i Duetten nu när höstmörkret sänker sig över landet.
Kvasicampingbussen.
För seriösa loppisrundor.

8 kommentarer:

  1. Ser ut som du haft en riktig shoppingrunda! Tänk att shoppa stuprännor! :-)

    SvaraRadera
  2. Ingen är lyckligare än jag. Vårt hus byggt 1820 har dessa stuprännor, en av dem är bitvis riktigt dålig. Jag var inställd på att få betala stora pengar för en nytillverkad, handgjord.
    Nu kan jag köpa något roligare istället, kanske redan imorgon.

    SvaraRadera
  3. Grindarna är så snygga, det är mycket du får rum i din kärra, vilket är tur med tanke på vilka skatter du hittar.

    SvaraRadera
  4. Idag blir det en ny tur med Svarta Maja.

    SvaraRadera
  5. Att vara sakletare är en riktigt rolig sysselsättning. Den där känslan i magen när man hittar fyndet är oslagbar. -Den står där och den är min!!! Man gladar sig i flera dagar.

    SvaraRadera
  6. Åååååh, vilka grejer! Moppen ger mig ett svårartat sug efter att skaffa en igen. Nästa sommar, kanske. Och solgrinden. Och grind med fjäderlås. Och... DUETTEN.
    Nästan en skönhetschock, detta inlägg.

    SvaraRadera
  7. Herregud här har man minsann handlat ;-)

    Verkar ju bara hur kul som att ge sig ut på en sådan rejäl loppisrunda. Man kan ju förstå att det krävs utrymme både vid transport och hemkomst :-D

    Ett sätt att leva... och ett roligt sådant Åh vad förtjust jag blev i första grinden. Om du hade sett vår hörna på nya trädäcket för i år hade du nog förstått varför ;-) Är det trä eller smide?

    Hit lär jag komma rätt snart igen på besök Ingela i Åhus

    SvaraRadera
  8. Mira: Gladar är det bästa nya ord jag lärt mig på länge.
    Libby: Skönhetschock är också bra. Detta till skillnad från kvällspressens chocker.
    Ingela: Kul att du hittade hit. Nu har jag sett och förstått och nu vet jag hur ett soltak ser ut:-)
    Min grind är i trä liksom ert tak.

    SvaraRadera