söndag 25 juli 2010

Förlorad i de goda åren

Hur lätt förlorar man sig inte i det förgångna.
När den regniga dagen faktiskt kommer, då man lovar sig själv att sortera i tidningshögarna.
Sådana sysslor tarvar en viljestyrka utöver det vanliga.
Idag var det dags för Femina 1961 till 1973.
Tänk er hemmahos-reportage hos dåtidens designers, keramiker, kändisar och modeskapare.
Detta parat med annonser från Gustavsberg, SAAB och andra företag som var stora på det glada sextiotalet.
Stor plastspecial! Folklore. Skärgårdssommar.

Tidigare har jag sorterat tidningen Motor, åren 1943-1983.
Jag kan avslöja att det är stor skillnad på SAAB:s annonser i Motor kontra Femina.

Nästa gång det regnar ska jag gå igenom amerikanska LIFE och LOOK från 50- och 60-talet.
Det blir tufft.

2 kommentarer:

  1. Lägg ut en Femina-SAAB-annons och en Motor-SAAB-annons som jämförelse, vettja!

    SvaraRadera
  2. Min mamma har haft Femina sedan jag var barn och jag själv har haft den sen dess.Något gammalt nummer har jag men detta var en häftig samling. Kul.

    SvaraRadera