måndag 19 juli 2010

Alla kan lära sig teckna

Nu är jag tillbaka från min första sammanhängande semester på flera år.
Soligt och varmt har det varit. Skönt har det varit.
Närmast på agendan är Askersunds Antikmarknad den första lördagen i augusti.
Det är enligt min mening ett av de trevligare arrangemangen i antikvärlden.
Fri entré dessutom.

Åter till rubriken.
Undrar hur många som beställde Åke Skiölds kurser på 50 och 60-talet?
Kursen annonserades flitigt under dessa år, den gick bara inte att undgå.
Åke Skiöld (1917-1993) var serietecknare och illustratör.
Han visste vad han pratade om.
Nedan finns bilder med ganska mycket text.
De är klickbara för bättre läsbarhet.




Ovan ser vi välkomstbrevet. Denna elev har nummer etthundratusenfyrahundrasjuttiosex.
Kursen består av femton brev. Förmånerna radas upp.


Komposition och formgivning verkar lockande eller hur?
Tänk att få jobba med bakelitglasögon, skotskrutig väst och ett hakskägg för att understryka den konstnärliga karaktären.
På fikarasten tänds pipan med Greve Gilbert Hamiltons blandning.


Det förväntades att man som elev skulle skicka in sina alster för kritik.
Om Åke inte hörde av dig skickade han följande brev som kan vara kul att läsa i sin helhet.


Många av eleverna tappa lusten då de märka hur motsträvigt materialet är....

...ty ofta finner man hos de ödmjuka och självkritiska den rätta inställningen och kärleken till studiet.

Med utmärkt högaktning,
Skaffaren

3 kommentarer:

  1. Haha! Honom minns jag mkt väl, även om kursen såg lite annorlunda ut på 70-talet! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas du skickade in dina uppgifter ;-)

    SvaraRadera
  3. Vem mins inte det där som mycket ung. Lockande var det också, men krävde på penningar och självförtroende... Sedan hade man ju också en storasyster som tecknade så himla bra och ibland nedlät sig till att instruera om perspektivteckningens basalaste grunder. (Längre kom jag aldrig…)

    SvaraRadera