fredag 9 april 2010

Värsta lavan II och vet hut

Jag har i ett tidigare inlägg här visat exempel på den isländska lavakeramiken.
Den vassa dekoren gjord av äkta lava skänker dramatik till pjäserna.
Lavan är riktigt vass och man kan göra sig illa om man är oförsiktig.

I blixtbelysning blir skålen chokladbrun.

Fabriken heter GLIT Pottery och startades av Ragnar Kjartanson på Island 1958.
Tack vare den lilla röda vasen jag visat tidigare kunde jag genast härleda den här skålen.
Detta trots oskicket att sätta prislappen över originaletiketten.
Jag hoppas att det snart startar kurser för loppisförsäljare där man kan lära sig vett och etikett.
Jag har sett skräckexempel i form av: röda lappar på 1700-talslitteratur eller pris noterat med kulspetspenna på framsidan av förstaupplagor. Prislappar på framsidan av gamla tidskrifter, helst mitt på så att ingen kan missa det.
En vanlig inställning är att man MÅSTE sätta prislappen över eventuella etiketter.
Jisses!
Mitt vanligtvis timida väsen reagerar starkt på detta oskick.

I detta fallet lyckades jag med erfarenhet och en konservators tålamod rädda etiketten.

Den här skålen är även märkt i massan.
Nu är jag inte upprörd längre, det är dags att gå ut och skina ikapp med eftermiddagssolen.
Köpa en blomma till väna hustrun och en flaska porter, bara utifall.

1 kommentar:

  1. Ja, det där är märkligt. Jag står ofta på Myrorna etc och tar försiktigt bort prislappen, som de satt rakt över stämpeln under fatet, kannan eller vad det nu är. Orolig att de ska tro att jag försöker byta till en prislapp med lägre pris... Hur tänker de?

    SvaraRadera