måndag 5 april 2010

Magiska skogen

Äntligen har snön försvunnit och jag kan ströva omkring i den magiska skogen som ligger alldeles intill där vi bor. Visst är det trevligt med de olika gröna nyanserna som omväxling till de nyanser av vitt vi blivit så van vid.

Här är väktaren till magiska skogen. Trots vårvärmen och en plats i solen verkar han vara lite slak. Väktare är lite sega på våren, de behöver mycket värme innan de är verksamma fullt ut.
Påsken är rätta tiden att kunna smita förbi dem.

Se, där har vi ett av de magiska träden! Det är precis på väg att smita undan.
Jag får vara försiktigare för att kunna komma riktigt nära.
Trots sin storlek är de reptilsnabba.
Vilken tur! Här är en hona. Hon har ännu inte upptäckt mig. Jag smyger närmare.

Nu rör hon på sig. Hon verkar inte ett dugg rädd utan rör sig lugnt och försiktigt.
Just denna tid på våren är marken känslig och det känner träden till.

Strax bakom kommer två magnifika hannar. Det är imponerande varelser, inte sant?
Ännu har jag inte kunnat fånga parningen på bild, men jag kommer att återvända till den magiska skogen. Man vet aldrig vad som händer.

De djur vi är vana vid att se blir osynliga i den här delen av skogen. Den fungerar som tillflyktsort i jakttider och är något av ett paradis för dagens stressade djur.
Vissa spår kan man dock hitta, ovan ser vi spår typiska för hare.

6 kommentarer:

  1. Rose-Marie Kanth5 april 2010 kl. 12:14

    Hej Svåger! Den skogen är verkligen magisk hoppas du kan visa den för mig och Kalle när vi kommer nästa gång. Bamsekramar från Svägerskan Rose-Marie<3

    SvaraRadera
  2. Aha! Du har hittat entiskorna!!!

    SvaraRadera
  3. Rose-Marie: Guidade turer varje solig dag i sommar.
    Mira: Fangorns utkanter:-) Som väl var stötte jag inte på Uruk-Hai.

    SvaraRadera
  4. A-lalla-lalla-rumba-kamanda-lindor-burúmë!

    SvaraRadera
  5. hahahhaha du är helt underbar!

    SvaraRadera
  6. Oj, vilken spännande skog du har runt knuten!! :)

    SvaraRadera