fredag 30 april 2010

Beltane

Jag har tagit fram solhjulet. Det är hög tid att veva igång sommaren nu.
I morse var det frost i gräset igen, något man börjar bli trött på.
Det är ingen som vet hur gammalt solhjulet är, det har funnits i familjen så länge jag kan minnas.
Samtidigt som hjulet vevas medsols läser jag en vers som gått i arv sedan tidernas begynnelse.

Här är offerstenen som står ute på fältet. Den fungerar som majstång på gården.
Att den symboliserar fruktbarhet råder det inget tvivel om.
Trots god tillgång på tuppar förekommer inga blodsoffer.
Däremot är mjöd, porter och rökig maltwhisky rikligt förekommande offergåvor.
Bredvid offerstenen har vi lagt upp en stor hög med ris som ska eldas ikväll, det är eldfest.
Egentligen ska elden tändas i gryningen, här har vi gjort ett avsteg från traditionen.
Beltane på besök. Nu börjar firandet på allvar.
Av hävd är det jordens fruktbarhet och livskraft som firas.
Det här är också ett bra tillfälle att knyta romantiska band.
Nu vaknar urkraften även i oss vanliga människor.
Det är en bra tidpunkt att starta nya projekt då de har en egen växtkraft under denna tid.

Oops! Man vet aldrig vem som kommer på besök.
Hoppas att ni får en trevlig eldfest i romantikens och energins tecken.
Och möjligen ett oväntat besök....

Alla bilder är tagna på gården.

4 kommentarer:

  1. Spännande värre!!!
    Det är nästan så man har lust att komma oanmäld med hustrun denna eldens afton... :)

    SvaraRadera
  2. Oh. Får mig att tänka på en ungdomsbok jag läste en gång för länge sedan. Hjortpojken av William Rayner... Den var spännande.

    SvaraRadera
  3. Vet du - jag läste att du hade tagit fram solljuset först, innan det gick upp för mig att det handlade om ett hjul.
    Där rök den helgonglorian ;)

    Bilden på offerstenen är magisk. Väldigt väldigt vacker.

    SvaraRadera
  4. @Bertil. Ni är välkomna när som helst.
    @Mira. Hjortpojken är ett sånt där namn som fastnar direkt. Detta i positiv bemärkelse.
    @Christina. Min helgongloria har jag själv förgäves letat efter under en längre tid.
    Tack för välbehövligt beröm, jag suger i mig:)

    SvaraRadera