fredag 12 mars 2010

Major Görans björnjakt

Ikväll är vi bortbjudna på middag, det blir det norska köket.
Jag har blivit lovad valbiff, något jag ser fram emot.
Jag tror att jag ser fram emot det, jag är nästan säker.
I fallet med kvällens middag är det förmodligen skönt att inte behöva jaga och nedlägga bytet.
Andra, som major Göran, har ju varit tvungna att jaga för överlevnaden.
Bilderna (klickbara) är hämtade från just Major Görans björnjakt.
Humoristiska pennteckningar av C. E. Törner.

Det här är en riktigt rolig bok i storformat med dråpliga teckningar på varje uppslag.
Boken kom ut i en första upplaga 1892 och en andra upplaga kom ca 1910.
Jag ska läsa boken innan middagen för att riktigt komma i stämning.

1 kommentar:

  1. Hur smakade valbiffen???
    Testade själv i Tromsö i somras, "not my cup of tea"....gillar bara norsk fisk som jag själv fiskat i fjorden:)

    SvaraRadera