fredag 8 januari 2010

Man får arbeta sig varm...

Vad göra när termometern visar på temperaturer mellan minus 15 till minus 26 grader?
När nya lokaltåg för 133,5 miljoner vägrar att fungera för att det är för kallt?

Vi tog fram hammare, såg, målarpensel, borrmaskin och annat smått och gott som kan komma till pass vid en husrenovering. Skruvstycke och vinkelslip lyftes också fram ur gömmorna när nya verktyg behövde tillverkas. Om man bor på landet får man inte vara handfallen.
Det nyrenoverade köket saknade de sista listerna, sponten, färgen och annat finlir.

Den väna hustrun och jag jobbar bra tillsammans. I de flesta förhållanden en nåd att stilla bedja om. Att renovera tillsammans är en nyttig övning i att lägga prestigen åt sidan, samt att lyssna på en annan röst än de som redan finns i huvudet.


Under tiden som arbetet fortskrider gäller det att inte glömma bort att föda hemmets egen rökare, det vill säga kökspannan. Under dessa dagar har aptiten på blandved varit hart när osannolik och vedförrådet minskar oroväckande snabbt.
Numera finns inga nikotinister i familjen vilket känns bra när man ser filtret i reklamen.

När kvällen kommit har vi belönat oss själva för ett gott arbete.
Oxrulader med bacon och en flaska rött.
Nya lister, spånt och passbitar att förundras över, värme från kandelabrar och Norrahammars gjutjärn. Värme från många håll.

Snart är det Tjugondedag Knut och jag hoppas att kylan släppt sitt grepp tills dess.
Å andra sidan är jag glad att den kom, nu måste man arbeta sig varm.
Illustrationer är skyltar jag nyss fyndat på Tradera.

3 kommentarer:

  1. De där LYXjulklappspapperen skulle jag vilja fynda!

    SvaraRadera
  2. Samma här!
    Jag kommer ihåg papperet längst ner till höger.
    Det var en fjärrstyrd svart Mercedes 220 SE med riktiga strålkastare i det paketet. Suck...

    SvaraRadera
  3. En flaska rött ... bläck, uppenbarligen!

    SvaraRadera