torsdag 12 november 2009

Konungen och Drottningen bjuder in...

Nästa år kommer Kungen och Drottningen att bjuda in till bröllop. Det har man gjort förr.

Det har man gjort på detta inbjudningskort jag hittade i gömmorna. Bilden är klickbar så man kan få upp den i läsbart format. Då texten är ganska sirlig och kan vara svårläst så har jag även tagit med texten nedan

På D. D. M. M. Konungens och Drottningens wägnar
inbjudes

att bevista Wigselakten emellan
Förste Hofmarskalken m. m.
Wälborne Herr Erik Wilhelm af Edholm
och
Hoffröken hos H. M. Drottningen
Wälborna Fröken Emma Braunerhjelm
Lördagen den 11 Mars 1871 kl. 8 e. m.
i Hennes Majestäts våning å Kongl. Slottet

Damerna bruka svart hofdrägt
Herrarne i uniform
Visitkort skulle alla av dignitet ha. Så även H. K. H. Enkehertiginnan af Dalarne's hoffröknar.
Änkehertiginnan hette Teresia Amalia Karolina Josefina Antoinetta av Sachsen-Altenburg men kallades för "Lilla Hoppitossan". Hon var gift med Prins August av Sverige.

Landshöfdingen Bråkenhjelm, ej att förväxla med Anita Bråkenhjelm, landshövding.

Kunglige Hovkalligrafen A. N. Berggrén hade naturligtvis inte tryckta visitkort utan gjorde sina egna med bläck och penna. Han huserade på Lilla Wattugatan No 16, 2 tr. upp.
Han var hiskligt säker på hand må jag säga.

12 kommentarer:

  1. Ojoj..det var inga vanliga dönickar det där. Imponerande och roligt att se. Vart har du hittat det där?

    SvaraRadera
  2. Vad skönt med en kommentar! Jag trodde jag var helt utmobbad efter att ha skrivit om Stockholmsträdgårdar i november.
    Jag bytte till mig dessa plus ytterligare ett gäng på loppis i Tidan.
    Sen tycker jag att det är kul att forska lite om de namn som dyker upp i min väg. Att Teresia kallades Lilla Hoppitossan är ju ett mervärde :o)

    SvaraRadera
  3. "Lilla Hoppitossan" vinner i längden, tycker jag. :)

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra inbjudningskort! Kul att se! undrar hur de nya kommer att se ut!

    SvaraRadera
  5. Vi får väl se hur de ser ut när de dunsar ner i brevlådan.

    SvaraRadera
  6. Hovkalligraf Berggren är en känd figur för oss som gärna skriver med stålpenna. Faktum är att hans s.k. favoritpenna tillverkades i massupplaga, guldglänsande, prydd med en kunglig krona i relief!

    SvaraRadera
  7. Ja precis, undrar om jag ska ta den blå eller röda klänningen...

    SvaraRadera
  8. Marie: Jag vill gärna se dig i den röda...
    Tusse: Det var som tusan! Nu ska jag hålla ögonen öppna efter en sån. Det skulle vara kul att få se en sån.

    SvaraRadera
  9. Fråga: Vad är skillnaden mellan "välborna" och högvälborna"? Samma sak, eller är högvälborna introducerad adel, eller något?

    SvaraRadera
  10. Libby: Högvälborne är män och kvinnor av grevlig eller friherrlig värdighet.
    Välborne är personer tillhörande den övriga adeln.
    Med utmärkt högaktning,
    Skaffaren med några droppar Svinhufvud och ytterligare några droppar Stjerna, båda svensk uradel.

    SvaraRadera
  11. Kanske ändå skönt att inte HETA Svinhufvud...? :-)

    SvaraRadera
  12. Jag föredrar Stjerna, så är det...eller som en annan stjärna uttryckte det:
    Var och en får bära sitt eget hundhuvud.

    SvaraRadera