tisdag 28 juli 2009

Bensin & Galanta Damer

Då jag fått en gammaldags uppfostran tar jag damerna först.

Jag hade turen att komma över en hel bunt med pressbilder från 50- och 60-talet.
Till 95% består bilderna av glamourflickor, "Misser" och skådespelerskor.
Nu kan jag få användning för alla gamla ramar jag sparat. Jag gillar de som har kupat glas bäst.
Ovan ses en ung Ulla Jacobsson till höger. Shelley Winters till vänster.

Detta Pin Up-glas fyndade jag för 15 kronor på Tidans loppis.
För cirka 10 år sedan köpte jag den sista restupplagan av sonen till importören av dessa glas.
De marknadsfördes som "Senoritaglas" och såldes via annonser i veckopressen, främst tidningar som riktade sig till män. Det fanns även en variant av Pin Up-konstnären Alberto Vargas.
Importen började 1949 och pågick under några år. Det var bara dekalerna som importerades,
sedan applicerades dekalerna på köpta glas. De är dubbelsidiga och lite mer vågade på baksidan. Ett kul återseende.

Pappersmannen i mig vaknade när jag hittade några gamla brev på Tidans loppis.
1962 skickade ESSO ut Presentkort till sina kunder, bland annat en gratisprenumeration
tidningen "Allt för Motoristen".

IC/OK kontrar med att öppna nya perspektiv och tre nummer av tidningen BIL-EKOnomi.
IC = Bilägarnas Inköpscentral.
OK = Sveriges Oljekonsumenters Riksförbund.

När man viker upp IC-brevet finns en vykortsliknande bild av det trevligare slaget.

Shell vill inte vara sämre. I april 1962, inför eventuell bilsemester utomlands, får man ett presentkort på en S-skylt med undertexten Shell - Safety First.

Som bonus fanns ett gammalt tygmärke i ett av kuverten. SAAB - djungeltrummemodellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar